鯖江2:Digging Deadstock Acetate Plates:Solakzade Original
かれこれ5年くらい前からお世話になりまくっている鯖江の材料屋さんKISSOの吉川さんに 倉庫にあるデッドストックのアセテート生地を漁らせていただきました
前にも弟と2人で同じように漁らせてもらったのですが、今回はMatsu、Rico、直人を合わせた5人で
We dug dead stock acetate plates at a materials company, KISSO, in Sabae.
KISSO imports acetate plates from Mazzucchelli Italy.
I and my brother have got lots of assistance from Mr.Yoshikawa, the president of the company, for over 5 years.
He always arranges everything we need in manufacturing our own designs.
1960年代後期から1970年代中期のオリバーゴールドスミスに使われているようなコントラストの弱い色使い
The weak color contrast of the acetates used for Oliver Goldsmith frames from late 1960s to middle 1970s
コントラストっていうのは
強弱の差、濃い薄いの差、暗い明るいの差、ザラつきと艶感の差
"Contrast" means the difference in color and light.
Dark and Light. Strong and Weak. Matt and Burnished.
コントラストが弱い、ある意味ではクオリティの低い、ぼーっとした、
(世の中では、こういう形容は「悪口」になるんでしょうが)
それが
ネパールのパタンで見た景色みたいな、同時にパリの街や人みたいでもある、
ときに穏やかで優しい牧歌的な揺らめき、ときに妖艶で危なく前衛的な揺らめき、
1960年代後期から1970年代中期のあの色なのです。
Color contrast is weak, in other words, slow, blurry, smokey..
That reminds me of the streetscape and persons in Patan (Nepal) and in Paris (France) at the same time.
Sometimes wavering calmly and idyllically, sometimes wavering amorously and experimentally..
That is the very atmosphere of late 1960s to middle 1970s.
そういう色の生地(素材)が1980年代後期以降ほとんど作られなくなって
(時代ごとに色があって、いまは、いまのところ、もっとパキッとしたもっと綺麗な色が主流の時代なのでしょう)
デッドストックとして探すか、あとは自分で色を調合してイタリアか日本で特注するしかないのです。
色から作っているブランドなんてalain mikliとか999.9とかデカイとこばっかりですから
資金的にはハードルがあるプロジェクトなのですが、楽しそうですし、
欲しい色がなければそれをやるしかないんです。
Acetate material in those kinds of colors has rarely been made after 1980s.
So we have to dig deadstock materials or we can just make what we like by blending colors by ourselves and order to factories in Italy or Japan.
Only big brands like alain mikli and 999.9 do it to have their own colors so money is the only matter.
But sounds exciting and we have only these 2 options.
そんな素材を調達しているワケは、やはり
Solakzade Originalの新たなプロジェクトのため。
実はビスポークのセルフレームラインを立ち上げようと準備中ですのでお楽しみに。
多分夏にはスタートできると思います。
The reason why we are getting those acetate materials is to launch a new line of Solakzade Original.
That will be a kind of bespoke service.
SOLAKZADE 〒150-0001 東京都渋谷区神宮前4-29-4 Goro’s Bldg 1F/B1F 03-3478-3345 info@solakzade.com
1F/B1F Goro’s Bldg 4-29-4 Jingumae Shibuya-Ku TOKYO 150-0001 JAPAN +81-3-3478-3345 info@solakzade.com